Onpage SEO,
För att förbättra webbplatsens förutsättningar för ranking och relevant trafik bör man först se över Onpage-arbetet. Även känt som intern SEO. Arbetet handlar om att optimera innehållet och den tekniska strukturen på din webbplats för att förbättra dess synlighet i sökmotorresultaten (SERP). Genom att fokusera på onpage SEO hjälper ni sökmotorer som Google och Bing att förstå och indexera din webbplats på ett korrekt och effektivt sätt.
Det finns många åtgärder som man bör ta i beaktning. Här listar vi några nyckelfaktorer inom onpage SEO:
- Sökmotorvänliga URL:er: Se till att ha webbadresser tydliga, relevanta och lättlästa för både sökmotorer och besökare. Undvik långa och krångliga URL:er som kan förvirra användare och framförallt sökbotar. Det ger ofta inte en korrekt beskrivning av sidans innehåll.
- Sidstruktur och hierarki: Organisera webbplatsstrukturen på ett logiskt sätt med tydliga hierarkier och navigering. Det är viktigt att ni tar reda på vilka sökord ni vill synas på och mot vilken målgrupp ni vill rikta er mot. Använd rubriker (H1, H2, H3 etc.) för att strukturera och betona viktig information. Detta hjälper inte bara sökmotorer att förstå innehållet på din webbplats, utan också besökare att enkelt navigera och hitta det de söker efter.
- Relevant och kvalitativt innehåll: Google har tidigt fokuserat på kvalitet och relevant innehåll med uppdateringen helpful content i augusti 2022 och samt en uppdatering på EAT nämligen E-E-A-T 2022 som står för Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Syftet med uppdateringen är att hjälpa besökaren hitta rätt information med korrekt fakta. Att följa denna princip skapar bättre förutsättningar för ranking. Det hjälper även att skapa engagerande och informativt innehåll som är relevant för dina användare. På en grundlignivå är det bra att använd sökord och fraser på ett naturligt sätt i ditt innehåll, inklusive rubriker, stycken och bildtexter. Var noga med att undvika överoptimering och fokusera istället på att tillhandahålla värde för dina besökare enligt EEAT.
- Sidtitlar och metabeskrivningar: Till det mest basala är det bra om varje sida på din webbplats har en unik och beskrivande sidtitel och metabeskrivning. Sidtiteln visas som rubrik i sökmotorresultaten och metabeskrivningen ger en kort sammanfattning av sidans innehåll. Använd relevanta sökord och gör dem tilltalande för att locka besökare att klicka på dina länkar. Observera att detta påverkar mer hur er webbplats presenteras i träfflistan än hur stor bidragande ranking faktor det har.
- Optimerade bilder: Komprimera och optimera dina bilder för snabbare sidhastighet. Använd beskrivande filnamn och alt-attribut för dina bilder för att hjälpa sökmotorer att förstå vad bilderna representerar. Detta skapar nya vägar in för relevant trafik mot er webbplats. Tänk på att inkludera relevanta sökord i bildens filnamn och alt-attribut, men undvik överdriven optimering.
- Responsiv design och UX: Se till att din webbplats är responsiv och anpassar sig till olika enheter och skärmstorlekar. Med en ökande användning av mobila enheter är det viktigt att din webbplats ger en bra användarupplevelse för mobilanvändare.